Βιβλικό πρόσωπο, νομοθέτης του εβραϊκού λαού και ελευθερωτής του από τη δουλεία στην Αίγυπτο. Σύμφωνα με τη διήγηση της Εξόδου, διέφυγε κατά θαυμαστό τρόπο τη διαταγή του Φαραώ για την εξολόθρευση όλων των παιδιών των Εβραίων· σώθηκε από την κόρη του Φαραώ και ανατράφηκε στην αυλή. Βλέποντας την καταπίεση του λαού του, σκότωσε έναν Αιγύπτιο που χτυπούσε έναν Εβραίο κι αναγκάστηκε έτσι να δραπετεύσει στην έρημο της Μαδιάμ, όπου παντρεύτηκε την κόρη του ιερέα Ιοθόρ. Εκεί δέχτηκε στη φλεγόμενη βάτο την αποκάλυψη του Θεού, ο οποίος του φανέρωσε την αποστολή του ελευθερωτή και ηγέτη του εβραϊκού λαού. Αν και οι Εβραίοι κατάφεραν, ύστερα από αλλεπάλληλες περιπέτειες, να πάρουν την άδεια να εγκαταλείψουν την Αίγυπτο, ακολουθήθηκαν από το στρατό του Φαραώ, που τους έφτασε στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας, τα νερά της οποίας ανοίχτηκαν με μια κίνηση της ράβδου του Μωυσή, αφήνοντας τους Εβραίους να περάσουν, και ξανάκλεισαν πάνω στους εχθρούς τους.
Επί σαράντα χρόνια – τόσο κράτησε η περιπλάνηση του λαού του Ισραήλ στην έρημο, ώσπου να κατακτήσει τη Γη της Επαγγελίας – ο Μωυσής οργάνωσε και προστάτευσε το λαό και υπήρξε μεσολαβητής μεταξύ αυτού και του Θεού: έργο τραχύ και δυσκολότατο, που τον έκανε να ζητά μερικές φορές από το Θεό «να τον εξαλείψει εκ της βίβλου του». Με τις προσευχές του, ο λαός σώθηκε πολλές φορές από την οργή του Κυρίου και έλυσε το πρόβλημα του φαγητού και του νερού με θαύμα. Το μεσολαβητικό του έργο έφτασε στη μεγαλύτερη σημασία του όταν ο Μωυσής κλήθηκε από το Θεό ν’ ανεβεί στο όρος Σινά, όπου δέχτηκε πολυάριθμες αποκαλύψεις και τους πίνακες του Νόμου (Δεκάλογος) και ύστερα με το αίμα της θυσίας συνήψε τη «διαθήκη» μεταξύ του Ισραήλ και του Θεού. Σύμφωνα με τη Βιβλική αφήγηση (Δευτερονόμιο λδ’) ο Μωυσής πέθανε στο όρος Ναβαύ αντικρίζοντας τη Γη της Επαγγελίας· ο Ιησούς του Ναυή υπήρξε ο διάδοχος του κατά θεία εκλογή. Η χριστιανική παράδοση θεωρεί το Μωυσή. ως «εικόνα» Χριστού και τη «διαθήκη» που συνήψε με το Θεό προσκίασμα της «καινής και αιωνίου διαθήκης» που ο Ιησούς έμελλε να συνάψει μεταξύ του Πατέρα του και της ανθρωπότητας στο Γολγοθά. Η παράδοση θεωρεί το Μωυσή συγγραφέα της Πεντατεύχου.